Program efterår 2016 – Københavns Universitet

Forside > Program efterår 2016

Program efterår 2016

Vi har som vanligt tre foredrag på programmet i semestrets løb. Der er gratis adgang, og alle er velkomne.

Torsdag d. 29. september kl. 17.00-18.30 i Aud. 22.0.11 (KUA1)

Christina Pontoppidan & Andreas Graae
Giv teksten liv: Hvordan, hvornår og hvor vildt?

Mange tekster ligger tørre hen. Sætninger sover og venter på nogen, der vil revidere og vække dem til live. Men har man først åbnet porten til en verden af fortællinger, figurer og sanselige fragmenter, gælder det til gengæld om at dosere sine virkemidler, så man griber læseren uden at gøre overgreb. Hvordan rammer man balancen? Hvad kan egentlig den levende tekst, hvad skal den, og hvad gør den? De to forfattere til Giv teksten liv giver deres bud. Forlaget Samfundslitteratur sælger bogen til en særpris på 180 kr i forbindelse med arrangementet.

Christina Pontoppidan er cand.mag. og ekstern lektor i retorik, indehaver af firmaet Ren Retorik og forfatter til bogen Gør teksten klar fra 2013. Opfølgeren Giv teksten liv, der udkom i foråret 2016, er forfattet i samarbejde med Andreas Immanuel Graae. Andreas Immanuel Graae er cand.mag. i litteraturvidenskab, tidligere fagbladsjournalist og nu ph.d.-studerende i kulturvidenskab ved Syddansk Universitet.

Mandag d. 31. oktober kl. 17:00-18.30 i Aud. 22.0.11 (KUA1)

Jonas Blom
Hvad er det de siger?! Veje videre fra mumledansk i medierne

I årevis er journalister og skuespillere blevet kritiseret for at tale så utydeligt i radio og tv, at folk ikke forstår, hvad der bliver sagt. I sit foredrag i oktober sætter lektor Jonas Blom fokus på det mediebårne mumledansk. På basis af sin forskning giver han et bud på, hvordan journalister, skuespillere og andre, der optræder i medierne, kan gøre sig fuldt forståelige uden at tale karikeret og krukket. Foredraget kommer samtidig omkring de særlige sproglige udfordringer, der følger med arbejdet som radio- og tv-journalist, og hvordan man bedst tackler dem.

Jonas Nygaard Blom, mag.art. og ph.d., er lektor i mediesprog ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet. Han forsker i journalisternes sprogbrug med særlig interesse for forholdet mellem forståelighed og sproglig mangfoldighed.

Onsdag d. 23. november kl. 17.00-18.30 i lok. 15A.0.13 (KUA2)

Hvad kan humor i politik? Mette Møller møder Sebastian Dorset

Af og til er politikere bare komiske. Af og til er de også sjove med vilje, men hvornår er det egentlig vellykket? Hvilken rolle spiller humor i det politiske liv? Kan humoren understøtte politiske projekter eller bare punktere og underløbe de andres? Disse spørgsmål er afsæt for diskussionen denne aften, hvor teori møder praksis i skikkelse af henholdsvis ph.d.-studerende Mette Møller og komiker Sebastian Dorset.

Mette Møller er stipendiat ved Afdeling for Retorik, Københavns Universitet, hvor hun dette efterår afslutter ph.d.-projektet Stand-up Politician om komikere, der går ind i politik: Jacob Haugaard, der sad i Folketinget 1994-1998, og islandske Jón Gnarr, der var borgmester i Reykjavik 2010-2014. Sebastian Dorset er standupkomiker og uddannet journalist. Han har bl.a. redigeret satire på DR’s Tjenesten og været vært for UNICEF-støtteshowet Talegaver til børn. Og det var ham, der blev tilkaldt, da SF i 2008 savnede noget humor i daværende partiformand Villy Søvndals politiske taler.